L’angoixa i la solitud darrera d’un casament

Títol: Frankie Addams
Autor: Carson McCullers
Editorial: Empúries
Col·lecció: Narrativa
Pàgines: 192
ISBN: 978-84-9787-279-9
PVP: 16€

Com sol passar amb les coses que s’assemblen com gotes d’aigua, els detalls que es recorden de cadascun dels casaments als que hem assistit normalment són les que menys associaríem a un dia feliç: recordarem un vestit de núvia especialment lleig, un cambrer desagradable, un banquet que pequi d’excessiu o d’escàs o un fotògraf barroer; però ningú se’n recordarà mai de la germana del nuvi… sempre que aquesta no faci una escena.

Frankie Addams és el nom de l’edició catalana de la tercera novel·la de Carson McCullers (que en l’edició original portava l’escaient títol de The Member of the Wedding). També és el nom de la protagonista, una pre-adolescent solitària, sense amics, sense mare i amb un pare distant, que passa l’estona amb la Berenice, una criada negra, i un cosí de sis anys. La novel·la comença en el punt en que la insatisfactòria vida de la Frankie comença a girar al voltant del proper casament del seu únic germà. La bogeria, aleshores, començarà a formar part de la vida de la noia: atrapada en un poble terriblement avorrit del Sud dels Estats Units; en un cos de dotze anys que ha crescut en pocs mesos fins a quasi el d’una dona adulta; i atrapada també en el moment que segurament serà el més angoixant, terrorífic i desesperat de la seva vida. La fascinació per les històries que explica la Berence, unes primeres aproximacions sexuals més que traumàtiques, una crisi d’identitat que la porta a inventar noms i històries increïbles sobre ella mateixa… tots aquest elements es barregen i acaben formant part essencial dels dos dies previs a l’obsessiu casament que la Frankie espera que li canvii la vida ja que secretament espera que la parella se l’endugui amb ells.

La història, naturalment, no acabarà de la manera que la jove protagonista espera però tampoc, si se’m permet, com el lector espera. Al cap i a la fi, el punt de vista d’una adolescent i allò que aquesta considera que és una tragèdia (i, sobretot, el que no ho és) no pot deixar mai de sorprendre.

Marcada per la malaltia, el dolor, l’alcoholisme, l’agitació amorosa i la solitud, la vida de Carson McCullers sempre ha donat peu a lectures més biogràfiques del que segurament hagués calgut. No deixa de ser un fet interessant, però, que McCullers posés per escrit aquesta història —plena d’angoixa i solitud i que gira al voltant d’un casament —  només un any després de contraure segones núpcies.

Share

Un pensament a “L’angoixa i la solitud darrera d’un casament

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.